REISESKILDRING OG REIS BILLIGST MULIG.

Som sikkert er kjent for de som frekventerer Sorte.no, er det noen utflyttede sortasbygger som kaller seg SiEx (sortasbygg i exsil) Egentlig et genialt påfunn av 3 stk tilårskomne karer, som fortsatt føler seg unge. Nok om det, vi satser nå i hvertfall på å treffes med jevne mellomrom, - da som regel etter påtrykk fra en av disse.
Finnmarkingen av disse tok en ringerunde sent sist sommer for å planlegge et treff i midten av september, bakgrunnen var først og fremst at undertegnede hadde planer om å feire en 97 års dag 15. september (ny svensk forskning har konkludert med de som feirer flest bursdager blir eldst) samt feire 60 års dagen til sorte.no`s webmaster, uten at han var klar over det. Etter litt "spionvirksomhet" noe tidligere fikk vi greie på at vedkommende kom til å være bortreist på dagen. Vi bestemte oss likevel for å treffes 16.-18.september på en utmerket i hytte i Fåvang, nærmer bestemt Tann-Annolseter. (vi har hatt flere treff der opp gjennom årene).
De fleste av oss prøver jo å finne billigste reisemåte/billetter selv om vi i dag ikke trenger å snu på krona, men slik er vi nå oppdratt fra vår barndom i Sorta. Flybillett tur/retur Lakselv – Værnes til kr 1.650 er jo egentlig rasende billig, går du ut en helg bruker du kanskje mer, eller 2 tanker bensin på bilen, så billett ble bestilt og kjøpt i august. Avreise 15. september kl 0700, med retur 20. september 1902. I dag er alt elektronisk, bestiller på internett med Visa-kortet, ja man kan også bruke Statoil-kortet for den saks skyld. Men husken er god, så da tar man ikke ut en papirversjon av billetten, reiser en del i jobben så dette kan jeg.
For ikke å komme i det uføre at vi skal høre de samme historiene år etter år, inviterer vi andre sortasbygger, både utflyttet og innvånere til våre treff, dermed får vi litt påfyll av ny historier, både gamle og av nyere dato fra bygda. I vinter hadde vi med Alf på scootersafari på Finnmarksvidda, denne gangen fikk vi med Kåre og Gunnar. Alle disse er jo som kjent meget dyktige fortellere, og med et utmerket humør og initiativ.
Radioen står alltid på kontoret, onsdag 14. september kom det stadig på nyheten: - stor fare for streik for kabinpersonalet i Widerøe fra og med 15. september. Dette var dårlige nyheter for undertegnede, da det kun er Widerøe som flyr Lakselv – Tromsø. Håpet i lengste at de skulle komme til enighet i lønnsforhandlingene, men nei det skjedde ikke. For å unngå å komme i det uføre at jeg ikke kom meg til Tromsø torsdags morgen, for der å gå om bord i en SAS maskin for videre transport til Værnes, tok jeg kveldsflyet til Tromsø på onsdag. Går kl 2305, lander kl 2350 i Tromsø, billig er det også kr 298 en vei, så det er ikke noe å si på prisen. Tenkte jeg kunne overnatte på en benk på flyplassen, men skitt au, - æ betsilte hotellrom på Scandic for der har Helse Nord en hotellavtale hvor vi kan bo for 800 pr/døgn, sparte 400 kr der, ordinær pris 1200 kr, - ja så gikk det 130 kr til drosje.
Tidlig oppe på torsdag, ingen streik i Widerøe, enighet kl 0600 mellom partene. Så der gikk det 1400 spenn rett i vasken, men frokosten var god. Heldig var jeg også ved avreise fra hotellet. Mens jeg ventet på flybussen kom en kollega fra Kirkenes sykehus, som også hadde overnattet på hotellet, vedkommende var på tjenestereise, så der fikk jeg gratis skyss med drosje til flyplassen. Resten av turen gikk som planlagt. 97 års dag ble feiret med pomp og prakt i Malvik samme dag. Overnattea i Trondheim hos min eldste sønn, avtalt med å låne hans bil i helga for transport til Tann-Annolseter.
Torsdagskveld kom da den triste beskjeden at Roar`s far hadde gått bort, dette medførte da selvfølgelig at han ikke kunne delta på treffet. Vi andre bestemte oss etter en kort telefonrunde, for å gjennomføre turen som planlagt, dette var også etter Roar`s ønske.
Fredagen ble benyttet til diverse innkjøp på City-Lade, gangavstand fra husværet. Da min sønn og samboer skulle til Alta denne helgen for å være faddere i en barnedåp, var avtalen at jeg skulle kjøre de til Værnes ved 1700 tiden, deretter hente de 2 sortasbyggene Kåre og Gunnar.
Hver gang jeg kjører opp Sortaslia og gjennom bygda, er det mange gode minner som dukker frem, men jeg har mistet kontrollen på tilflyttere, disse kjenner jeg ikke. Hullet i Øverlia var ikke der lenger, brukte alltid å svinge unna denne.
Gunnar blir hentet først, han utnevner Kåre som kartleser og setter seg dermed i baksetet. Kåre prøver å sette seg inn i en slik GPS som er i bilen, men den dama snakker bare utenriks, så han har store problemer med vedkommende, men etter litt kjefting fungerer den på et salgs vis. Stor trafikk på en fredagskveld gjør at det ikke går alt for fort, samt at vi må ha noen røykestopp med en kaffetår til. Undertegnede røykte da, men ikke nå, sluttet 28. september. Og det går svært bra, men det er en annen histore, se slutten. (har god erfaring, har bare vært hobbyrøyker siden 1991)
Vi bestemmer oss for å kjøre E-6 ned til Fåvang, selv om dama i GPS`n prøver å lure oss til kjøre noen snarveier over fjellet, men vi biter ikke på. Over Dovre ned mot Dombås begynner det å gå litt raskere, mindre trafikk og fine veier, like før Dombås blinker en rød lampe på høyre side, men vi anslår at hastighet ikke er så stor, vi kjører da bare en liten BMW 320 TDI, eller noe slikt. Kjell begynner å etterlyse oss etter hvert, men det går greit nedover dalen, vi kjører da lovlig, ankommer hytta ca 2230 etter meget trivelig tur med gamle kompiser i bilen.

Helgen på hytta går fort, med mye god mat og drikke til. Josse og Prikken (hunden, vaktmesteren til Kjell, er med oss på en lengre fjelltur lørdag, blir også invitert på middag på ettermiddagen. Denne inntas ute i det flotte været, trakk ikke inn i hytta før langt på kveld, etter mange gode historier. (gamle historier blir som nye) Etter anmodning hadde Gunnar bestilt marsipankake til bursdagsfeiringa, denne måtte vi bare ta bilde av og sende til Roar, vi andre klarte å fortære denne under kaffen. Det ble også delt ut div gaver som det bør og hør i slike store sammenkomster.

Hjemturen på søndag gikk over Ringebufjellet, kom inn på E-6 ved Dovre. Gutta ble avlevert til sine respektive uten nevneverdige skader, eller for å si det slik , det har ikke vært noen reklamasjoner.
Mandag og tirsdag gikk med til diverse besøk og gjøremål i området, fikk også avlevert 60 års gave til Roar. Tirsdag ble jeg kjørt til flyplassen tidlig, redd for køkjøring etter arbeidstid, var jeg på Værnes ca 1730. Skulle sjekke inn med Visakortet, men nei det virket ikke. Kanskje tidlig ute, gikk derfor ut for å ta meg en røyk. Prøvde på nytt, - nei fikk ikke sjekket inn, gikk deretter bort til betjent skranke, der fikk jeg hjelp. Mitt fly gikk 1702 ikke 1902 som jeg trodde. Greit å ikke ha papirversjon av flybilletten. Ja, da var det bare å booke om til neste flyavgang til Tromsø, - omgjøring av billetten kostet bare 990 kr. men hjem kom jeg.
Ca 2 uker etter hjemkomsten dumper det et brev ned i postkassen fra politimesteren i Gudbrandsdalen, tatt i fartskontroll på Dovre 16. september kl 2032, 102 km/t kr 4.900 i bot, samt 3 prikker i førerkortet. Kunne jo ha nektet, men da hadde jeg vel røket uklar med min sønn.  Konklusjonen er, det er ikke alltid billig å kjøpe billige billetter, uforutsette utgifter kommer fort, men turen var verd hver enste krone. Ikke nok med det jeg ble også alvorlig syk i slutten av september, - harepest, mest sannsynlig pådratt meg denne sykdommen i Trøndelag eller på Fåvang. 4 uker gikk det før jeg var på beina igjen, og det er da også bakgrunnen for at røyken er lagt på hylla.. Siste jeg var syk, var da jeg hadde vannkopper som 40 åring..

Til orientering så skal vi feire 10-års jubileum i SiEx i 2012. Denne feiringen har vi planlagt å legge til Sorta, på en høvelig plass. Det er noen føringer på den, uten at vi skal gå ut med det allerede nå.

En gang Sortasbygg, alltid Sortasbygg.